02188493107

هوش مصنوعی Artificial Intelligence

هوش مصنوعی یا به عبارتی Artificial Intelligence (AI) روشی نوین برای ساخت ابزارهایی هوشمند با الگوبرداری از هوش انسان می باشد.

هوش مصنوعی در کامپیوتر به معنی استفاده از تکنولوژی ها و الگوریتم هایی است برای توسعه سیستم ها و برنامه هایی که توانایی انجام وظایف مشابه با عمکرد انسان را دارند.
برخی از وظایف رایج که هوش مصنوعی توانایی انجام آن ها را دارد عبارتند از:
1.پردازش داده و تحلیل
2. یادگیری ماشینی
3. تولید متن و تصویر مانند تولید محتوا، هنر دیچیتال و …..
4. تشخیص الگو مانند تشخیص چهره، الگوی پزشکی و تشخیص اشیاء
5. پردازش زبان طبیعی مانند تفسیر متن و گفتار انسانی
6. تصمیم گیری خودکار مانند مدیریت مدیریت منابع، تجارت الکترونیک و ….
7. بینایی ماشین
8. رباتیک
هوش مصنوعی به دو دسته قوی (Strong AI) و ضعیف (Weak AI) تقسیم می شود. در هوش مصنوعی ضعیف ماشین برای انجام یک کار خاص طراحی شده است. بازی های کامپیوتری مانند شطرنج و دستیارهای شخصی Alexa، آمازون و سیری (Siri) در اپل نمونه هایی از هوش مصنوعی ضعیف هستند.
ماشین هایی دارای هوش مصنوعی قوی هستند که رفتارهایی ماندد رفتار انسان را انجام می دهند. این ماشین ها به طور مثال در اتومبیل های خودران و اتاق های جراحی کاربرد دارند.

هوش مصنوعی قوی (Strong AI)

هوش مصنوعی ضعیف (Weak AI)

همان طور که تا به اینجا شرح داده شد کارهای بسیاری را می توان با استفاده از هوش مصنوعی انجام داد و این حوزه پتانسیل بسیار بالایی دارد. در زیر برخی از بهترین شرکت های هوش مصنوعی دنیا را معرفی می کنیم:
Google: یکی از پیشتازان هوش مصنوعی در جهان. پروژه هایی همچون Google Assistant.
Microsoft: پروژه هایی همچون Azure Machine Learning و توسعه دهنده رباتیکی به نام Microsoft Robotics Developer Studio و Chat GPT.
IBM: با سیستم معروف Watson یکی از پیشتازان در زمینه پردازش زبان طبیعی و تحلیل داده های پیچیده.
Tesla: توسعه رانندگی خودکار
Nvidia: با تولید پردازنده های گرافیکی (GPU) و کارت های گرافیکی.
Amazon: با خدماتی همچون Amazon Web Services (AWS) و تحقیقات در زمینه گفتار به متن (Speech-To-Text)
Intel: تولید پردازنده ها برای سرورهای هوش مصنوعی.
با کارایی هوش مصنوعی تا حدودی آشنا شدیم حال به سراغ سرورهای هوش مصنوعی رفته تا مختصری راجع به مشخصات و کارایی آنها صحبت کنیم.
سرورهای هوش مصنوعی باید از پردازنده های قدرتمند و چند هسته ای مانند Intel Xeon یا AMD EPYC (مبتنی بر RISC) استفاده کنند. CPU های مبتنی بر RISC (Reduced Instruction Set Computer) در حین داشتن هسته های بیشتر، توان کم تری مصرف می کنند و قدرت محاسباتی بالاتری دارند.
در سرورها برای پردازش داده های هوش مصنوعی به حافظه های با ظرفیت و فرکانس بالا نیاز است چون ارسال و دریافت داده ها میان حافظه، پردازنده و هاردها زیاد است و سرور باید از چند ترابایت حافظه پشتیبانی کند. بیشتر الگوریتم های هوش مصنوعی به پردازش موازی نیاز دارند و باید از سرورهایی با کارت گرافیکی قوی ماندد Nvidia Tesla یا AMD Radeon استفاده کنند.

تفاوتی که سرورهای رایج با سرورهای هوش مصنوعی دارند در این است که سرورهای عمومی برای ذخیره سازی داده ها و خدمات شبکه کاربرد دارند و مورد اصلی استفاده آنها بابت ذخیره سازی داده هاست و در مواردی نظیر وب سرور- ایمیل سرور و پایگاه داده به کار می روند، اما سرورهای هوش مصنوعی برای تحلیل داده های بزرگ، سرویس های ابری، اینترنت اشیاء، خودروهای بدون سرنشین، یادگیری ماشین و …. به کار می روند.

data-center

فهرست مطالب